Redbull hangár

Redbull hangár

2018. július 29., vasárnap

Airbus H145M helikopter bemutató Magyarországon

Szöveg: Gulyás Gabriella, fotók: Dudás Nándor Emil

Meghívást kaptunk az Airbus H145 M helikopter fegyverrendszerének tesztelésére a Bakony Harckiképző központba. A gyártó igen látványos bemutatót rendezett a megjelent külföldi és magyar sajtónak. 







Amikor a meghívó érkezett, még csak annyit lehetett tudni, hogy a Magyar Honvédség új szállítóhelikoptereket készül venni, hiszen a jelenleg rendszerben lévő Mi-8-asok és Mi-17-esek hamarosan leszolgálják idejüket, nagyjavítás ide vagy oda. Semmi hivatalos infóm nem volt arról, hogy milyen gyártók versengenek a magyarok kegyeiért. Akkor ezek szerint az egyik az Airbus - gondoltam, hiszen mi más célja lehet egy ilyen eseménynek, mint hogy a potenciális vevőként nyilvántartott országok sajtójának és ezáltal polgárainak is megmutassák, hogy milyen nagyszerű gépet is gyártanak ők. Aztán közben bejelentették, hogy a Honvédség vett 20 darabot a típusból. Az ezzel kapcsolatos minisztériumi közlemény nagyon szűkszavú volt, az Airbusé már egy kicsit informatívabb. Annyit írtak, hogy lesz rajtuk gyorsköteles földetérési rendszer, nagy teljesítményű kamerák, páncélozott belső védőelemek és elektronikus önvédelmi rendszer. A sajtónapon a gyártó meg is erősítette, amit ezen felsorolás alapján sejteni is lehetett, hogy speciális műveletekre és kutatás-mentésre lesz alkalmas a gép felszereltsége. Az elhúzható ajtók miatt én az gondolom, hogy ejtőernyős ugrásra is tökéletesen megfelel :-)

Annyit még megtudtunk a helyszínen, hogy a HForce fegyverrendszer lehetséges változataiból a magyarok a legnagyobb csomagot választották, ami 20 mm-es gépágyút, 12,7 mm-es géppuskát, 68 és 70 mm-es nem irányított rakétákat, irányított levegő-föld és levegő-levegő és lézervezérlésű rakétákat tartalmaz, valamint EOS-t (Electro Optical System, a kis forgatható eszköz a gép orra alatt, ezzel dolgozik együtt a célzórendszer) így lehetővé téve a harci helikopterek kiegészítő támogatását. Ezek közül a ballisztikus fegyverek kvalifikációja zajlott a Kőrös-hegyi lőtéren, hiszen maga a fegyverrendszer még egy teljesen új fejlesztés, csak tavaly ősszel kezdték el tesztelni. A ballisztikus részének minősítését ezév végére tervezik befejezni, a lézer vezérelt rakétákét 2019 végéig. (A szerbek eggyel egyszerűbb összeállítást vettek a HForce-ból az általuk vásárolt helikopterekhez, a németek egyelőre semmit.) A típus ugyan csak 2014-ben repült először, de nem teljesen új konstrukció, az amerikai légierő által már évek óta használt H-72A Lakota (vagy más néven EC145 nevű) elődjéből fejlesztették ki, az amerikai hadsereg 478 darabot vett belőle, az első gépek 2006 decemberében érkeztek meg hozzájuk, eddig több mint 420 darabot szállítottak le belőlük. Mára már 460.000 repült órájuk van összesen, rendelkezésre állásuk 85%-os. A H145M két hajtóműves, amit kétcsatornás digitális rendszer vezérel.

Alapvető műszaki paramétereit illetően maximális felszállási súlya 3,7 tonna, amiből 1600 kg lehet hasznos teher. Maximális sebessége 264 km/h, maximális hatótávolsága pót-üzemanyag tartállyal 639 km vagy 3 óra 32 perc, fegyverzete 2000 méter fölött is használható. A délelőtti prezentációból megtudhattuk, hogy a magyarok által választott fegyverrendszer összeállítást a pilóta és a lövész is tudja irányítani, a célzásban és tüzelésben a pilótafülke éjjelátóval is kompatibilis digitális üvege és sisakra erősíthető kijelző segíti őket (HMSD, Helmet Mounted Sight and Display rendszer). Ha csak a pilóta ül benne, még 11 katona fér fel rá, ha a lövész is van, akkor 10. A típusnak nagy előnye a teljesen digitális pilótafülke (száműzték belőle az analóg eszközöket), két fedélzeti számítógép is dolgozik benne. Ha a egy képernyő megadná magát, akkor rendszere automatikusan újra konfigurálja magát a maradék kijelzőkre. Számos robotpilóta funkció közül lehet választani, négy, egymástól független adatbusszal rendelkezik, képes földi és légi adatátvitelre, a fegyverzetirányító képesség alapfelszereltségének része. Érdekesség, hogy vásárlói kérésre éppen azon dolgoznak, hogy 4 db-ot is be tudjanak pakolni egy C-17-esbe fél óra alatt. Ezt majd akár ki is lehet próbálni a pápai légibázison, ahol van egy pár ilyen szállítógép.

Lehetséges, hogy az Airbus egy piaci rést talált ezzel a könnyű, többfunkciós, a vásárló igényeihez és pénztárcájához különféle felszereltség, fegyverzet, képzés és karbantartás csomagokkal alkalmazkodó helikopterrel. A különböző katonai feladatokra percek alatt átalakítható a belső tere, még a pilótákat védő páncélfal és a padlópáncél is gyorsan ki-be szerelhető.
Miután egyelőre mi vettük a ebből a helikopterből a legnagyobb flottát ( a németeknek 15 van amikkel 5.000 órát repültek, hadrafoghatóságuk 99%-os, a thaiföldieknek 9, a szerbeknek 5) és a legütősebb fegyverzet variánst, akár az is előfordulhat, hogy Magyarország lesz a mintául szolgáló üzleti partner a többi lehetséges vásárló felé.





Amikor a minden technikai részletre kiterjedő prezentáció után arról faggattam a gyáriakat, hogy a karbantartást és a képzést illetően milyen csomagot választott a magyar vevő a számos lehetőség közül, akkor udvariasan jelezték, hogy a Honvédség kérésére erről jelen fázisban nem árulhatnak el semmit. A minisztériumtól nem volt jelen senki, így nem tudtuk megkérdezni, hogy mikor változik a megállapodás ezen részleteire vonatkozó a kommunikációs stratégia.

Délután az elmélet után a gyakorlat következett: a helikopter fegyverrendszerének bemutatója. Mint kiderült, a nemzetközi sajtón kívül a további lehetséges vásárló országok döntéshozóit is meginvitálták a fegyverzet tesztelésének ideje alatt, többek közt Kazahsztán, Csehország, Ausztria és Ausztrália is szerepelt a listán. A Bakony Harckiképző központot egyébként azért választották erre a programra, mert közel van a donauwörthi gyárukhoz, éppen volt szabad kapacitás, NATO tagország lőtere és a magyarok is nagyon nyitottak voltak a megkeresésre. No meg persze közben üzleti partnerek is lettünk, ami még szerencsésebbé tette a helyszínválasztást. Bázisnak a közeli pápai katonai repteret használják.
A német lajstromjellel rendelkező helikopteren már több hete vizsgáztatják a technikát, két tapasztalt emberükkel - a pilóta 5 éve van az Airbusnál, előtte a holland légierőnél szolgált, a lövész pedig már 25 éve. A tervezett programot csak később tudták elkezdeni egy nagyobb zivatar miatt, de megérte rá várni, olyan látványosra sikeredett és az infracsapda dobásról is szebb képeket lehetett készíteni a lassan elvonuló sötét felhőkkel a háttérben. A forgatókönyv szerint az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár katonái által alakított földi erőknek nyújtott légi támogatást géppuskával, gépágyúval és rakétákkal. A program végén demonstrálta remek manőverezési képességeit is és meglepően csendes hangját, ahogy azt majd a videón is érzékelhetitek.


Summa summarum, ugyan még nem teljesen ismerjük az összes részletét ennek a sztorinak, de az biztos, hogy a Mi-17-esekhez és a Mi-8-asokhoz képest több generációs ugrás történt a 20 db Airbus H-145M megvételével. Minden repülésrajongót kedves emlékek kötnek a régi szovjet technikához, a civileket a repülőnapokról, a katonákat szolgálatuk kapcsán, de lássuk be, eljárt felettük az idő. Az új gépekkel csúcstechnikára tettünk szert és abból kiindulva, hogy a fegyverzet opciókból a legjobb csomagot választottuk, bízom benne, hogy a képzés és a karbantartás terén is így történt. A jövő év második felében megérkeznek a gépek és ha előbb nem, legkésőbb majd akkor kiderül minden.

Köszönjük a meghívást és a pazar napot az Airbusnak és magyarországi PR ügynökségének.

Fotó- és videógaléria: 


Catering és partner sátrak a lőtéren




















JTAC ember