Redbull hangár

Redbull hangár

2016. szeptember 25., vasárnap

Nemzetközi Ikarus Találkozó – Tapolca


Szöveg: Kovács Béla, fotók: Kovács Béla és Balázs Bálint, videó: Gabriella

Már egy ideje készülök posztolni Béla barátom beszámolóját a tavaszi Ikarus találkozóról, de nyáron nemigen akadt rá időm. Viszont miután szeptemberben voltunk még egyen, most már tényleg itt az ideje, hogy felkerüljön a blogra. A késlekedésnek viszont lett egy váratlan előnye: időközben megismertem Balázs Bálintot, aki igazán érdekes képekkel tudta gazdagítani a posztot: megörökítette, ahogy egy BKV busz a balatoni kompot is igénybe véve tért vissza a fővárosba. Mondjuk annyira nem esett az útjába, de sofőrje, Lajos Róbert szereti, ha világot lát a busza. J Ez lehetett az első alkalom a történelemben és a komp utasai biztosan azt hitték, hogy káprázik a szemük J

Fogadjátok szeretettel Béla elbeszélését.

Május 7-én rendezték meg az Első Nemzetközi Ikarus találkozót a Veszprém megyei Tapolcán. A nagy érdeklődésre számot tartó eseménynek a 77-es út melletti parkoló adott otthont, ahová kora reggeltől folyamatosan érkeztek a részt vevő közlekedési társaságok, magángyűjtők, hazai és külföldi Ikarus tulajdonosok szebbnél szebb autóbuszai. Az ünnepélyes megnyitót követően a kiállított járműveket kívül-belül megcsodálhatták az érdeklődők, a délelőtt további részében pedig az 5-10 percenként induló városnéző körjáratokkal lehetett utazni, melyek érintették a vasútállomást, az autóbusz állomást, és a település legismertebb nevezetességét, a Tavasbarlangot. A Rába Tr 3,5-ös és a MÁVAG  Tr 5-ös típusok régmúlt idők emlékeit elevenítették fel, a muzeális járművek sora azonban ezzel még korántsem ért véget. A látogatók megtekinthettek egy Ikarus 31-est, egy 311-est, egy 630-ast és természetesen nem hiányozhatott a rendezvényről a legendás Faros sem, melynek távolsági és városi változata, az 55-ös és a 66-os is képviseltette magát. Igazi kuriózumnak számított az eredetileg jobbkormányos Ikarus 258-as, melyből 1983-ban egy, 1985-ben pedig kilenc darab készült mozambiki megrendelésre. Az üzlet azonban végül nem jött létre, ezért csak a tárgyalóbuszt szállították ki, a többit -köztük a találkozón részt vevő járművet is- balkormányossá építették át, és 256.50E típusként vizsgáztatva hazai közületeknek értékesítették. Később magánkézbe került, Túrkevén, majd Iván községben szolgált, innen vásárolta meg a közelmúltban jelenlegi német tulajdonosa. Hasonlóan kalandos múltra tekinthet vissza az Ikarus 284-es is, mely a Pécsi Közlekedési Rt-nél kezdte pályafutását, majd a VT Transmannál  (a mai VT Arriva elődje)  és egy magángyűjtőnél is megfordult, míg a BKV tulajdonába került. De a ritkaságok között említhetjük a Volkswagen alvázas Ikarus 521-est, melyből az egykori Várbuszon egy egész flotta üzemelt, vagy a BKV korszerűsített,  egyedi megjelenésű 260-asát, mellyel az óbudai garázshoz tartozó viszonylatokon találkozhatunk. Az Ikarus egykori szakemberei egy - stílszerűen a régi mátyásföldi gyár elől induló - impozáns E 98.06-ossal utaztak a találkozó helyszínére. Németországból - ahol a márka a mai napig nagy megbecsülésnek örvend - egész különítmény érkezett, köztük egy 1972-es évjáratú eredeti állapotban megmaradt Faros, egy 211es, több 250-es és 280-as, a már említett 258-as és egy konferenciabusz. A közönségszavazatok alapján a legszebb járműnek egy szombathelyi illetőségű  40 éves, még egyrészes műszerfallal  készült 280-ast és a Somló Volán ma is aktív laprugós 266-osát választották meg. A rendezvény fénypontja a kora délutáni felvonulás volt. A buszok tekintélyes konvojt alkotva a Balaton-felvidék legszebb tájain haladtak végig, és egy közel 2 órás út végén mintegy 45 km-t megtéve érkeztek vissza Tapolcára. A menetet az érintett útvonalon sokan várták fényképezőgéppel a kezükben, a rámenősebbek pedig gépkocsival követték, hogy több helyszínen is megörökíthessék a számukra oly kedves járműveket. Ezen a helyszínen legközelebb 2018-ban lesz Ikarus találkozó, utána pedig várhatóan kétévenként, ám a márka szerelmeseinek idén szeptemberben Polgáron és a mátyásföldi Ikarus emléknapon is részük lehet hasonlóan szép élményekben.


1972-es gyártású teljesen eredeti Ikarus 66-os Drezdából



A BKV Zrt. frissen felújított Ikarus 260-asa számára főpróbának is beillett a rendezvényen való részvétel, két nappal később állt újra forgalomba az óbudai garázshoz tartozó viszonylatokon




























A Volkswagen alvázra épült Ikarus 521-esből a 80-as években egész flotta közlekedett a fővárosban a Várbuszon




























Magántulajdonban lévő ráncajtós kivitelű Ikarus 280-as Budapestről



























Ez az Ikarus 260-as néhány éve még a Körös Volán helyi járatú autóbuszaként üzemelt Békéscsabán


























Egy igazi különlegesség - az Ikarus 284-es, melyből mindössze 11 példány készült


























Ikarus 250-es konferenciabusz



























A laprugós Ikarus 266-os egészen a legutóbbi időkig hozzátartozott a falusi utcaképhez, mára alig maradt belőle üzemelő példány. A képen látható jármű a mai napig aktív tagja a Somló Volán flottájának




























Az 1985-ben mindössze 10+1 példányban elkészült, eredetileg Ikarus 258.00 típusú jármű egyike. 


























Német exportra gyártott kétajtós és csaknem végig teleablakos kivitelű Ikarus 280.02-es



























A nagy múltú gyár egykori szakembereit és több Ikarus rajongót ez az E98.06-os szállította Mátyásföldről a rendezvény helyszínére



























A felvonulás utolsó két járműve, egy nemrégiben oldtimer minősítést kapott Faros és egy 256-os. Mögöttük a konvojt biztosító rendőrségi autó látszik. A menet elhaladása után azonnal autóba ültünk, hogy más helyszínen is megörökíthessük a számunkra oly kedves Ikarusokat.

Bő fél órányi üldözés után a hegymagasi országút mentén vártuk be a buszokat, ám mintha egy másik világba csöppentünk volna. Már nyoma sem volt a verőfényes napsütésnek, sőt, az eső is cseperegni kezdett, a komolyabb égi áldást azonban szerencsére megúsztuk. A képen egy magántulajdonban lévő 1990-es évjáratú Ikarus 250





























A Somló Volán Ikarus 266-osának hazai pálya volt ez a környék



























Magányos száguldás



























Magántulajdonban lévő Ikarus 630-as Tatáról


























Kora reggeli fényekben pózol egy Ikarus 31-es



























A Rába Tr 3,5-ös nem a saját kerekein tette meg az utat Tapolcáig, ám később városi nosztalgiajáratban és a 45 km-es nagy felvonuláson is derekasan helyt állt



























A Kisalföld Volán Ikarus 55-öse a legöregebb Faros az országban


























Legördülés


























MÁVAG Tr 5-ös indul Tapolca vasútállomástól a belvárosba


























Egy gyönyörű jármű meseszép környezetben - a Kapos Volán Ikarus 55-öse halad Tapolca főutcáján



























Az impozáns Ikarus 311-est még a járókelők is megcsodálták



























A Győrből érkezett Faros immáron korabeli rendszámmal


























Bálint fotói a kompozásról:























































Amit a busz műholdas nyomkövető rendszere (Futár) mutatott a kompon :-) :





















És két videó a felvonulás startjáról, hogy a hangok is meglegyenek:












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése