Redbull hangár

Redbull hangár

2014. június 6., péntek

Puma Air Rally Jakabszálláson

Szöveg, fotók, videók: Gabriella

Nemrég a kilencedik Puma Air Rallyra voltam hivatalos. A sorszámból lehet rá következtetni, hogy komoly hagyománya van a minden év utolsó májusi szombatján megtartott rendezvénynek, amelyet második éve a Dongó Alapítvánnyal összefogva rendeznek meg. Ugyanis ezeket a neveket viselik a kecskeméti bázis történelmi vadászrepülő századai, amelyeknek gyökerei a II. világháborúig nyúlnak vissza. A Puma 1987-től, a Dongó századjelvény 1990-től volt újra látható a Magyar Légierő gépein. Puma részről tudtam egy kicsit több információt gyűjteni, Németh Zoltánnal, a Puma hagyományok újraélesztésének egyik frontemberével beszélgetve, aki maga is vadászpilóta volt, húsz évig MiG-21-en és MiG-29-en. Jelenleg oktató egy repülőiskolában.
Elmesélte, hogy a névfelvételt ő találta ki, de ötletét akkori századparancsnokuk, Gál Sándor alezredes is támogatta. Elődjeik teljes történetével csak akkor lettek igazán tisztában, amikor 1988-ban Tobak Tibor (az egyik veterán Puma) könyvet írt róla, „Pumák földön-égen” címmel. Ezután sokaknak megtetszett a történet, civileknek is. Újság és film is készült erről a témáról. Ekkor ( a 90-es évek elején) még 25-30-an éltek a világháborút megjárt vadászpilóták közül, akikkel felvették a kapcsolatot. Nagy egymásra találás volt.
A hagyományok ápolását célul kitűző Puma Egyesület 1992-ben alakult meg. Ezekben az években csapódott hozzájuk Dr. Bíró Péter, az ő ötlete volt a Puma emléktúra megszervezése. Az első ilyen típusú légi ralit Pécsett rendezték meg még 2005-ben és elég nagyszabásúra sikeredett, amolyan kisebb repülőnap lett belőle. Körberepülték a fontosabb Puma emlékhelyeket, így jártak Nyíregyháza, Veszprém-Jutaspuszta, Pápa, Kenyeri és Nemesvid fölött is. Utóbbi településen zuhant le Hoy Tibor egykori világháborús Puma pilóta (itt található sírja is), akinek emlékét nagy becsben tartják a helyiek. 
A mai Pumák szerencsére békeidőben végzik hivatásukat és van módjuk ilyen családias rendezvényeket összehozni, ahol találkozhat az aktív és már visszavonult állomány. Az esemény keretében ünnepelte egyébként alapításának 15. évfordulóját a bázison folyó munkáról régóta rendszeresen tudósító Jetfly internetes magazin.
Az évek során jelentősen csökkentek a légi rali állomásai így idén Jakabszállásról indulva Tiszaug érintésével (itt nyugszik időközben elhunyt századparancsnok, Hegedűs „Gege” Ernő) elrepültek Szolnokra, ahol leszálltak és megnézték a bázis családi nap néhány programját, majd visszatértek Jakabszállásra Kecskemét fölött elrepülve. Mindeközben három bográcsban is főtt az ebéd, babgulyás marhalábszár alapon csipetkével és anélkül, valamint birkapörkölt – Takács Géza egykori Dongó századparancsnok (jelenleg az An-26 századnál van ugyanilyen beosztásban) hozzáértő vezényletével. Jelen voltak a Bázis Makettklub tagjai is hihetetlenül élethű repülőgépeikkel és tankjaikkal, valamint tapasztalt RC gépesek tartottak profi légi bemutatókat. Egy lélegzetelállító meglepetés attrakciót is megcsodálhattunk Gripen áthúzás formájában. Mindezekről fotókat, videókat bőven találtok lejjebb.
Németh Zoltántól tudom, hogy sokan vannak, akik évek óta visszajárnak a ralira, de mindig vannak új résztvevők is, ezért szerinte szinte biztosra vehető a jubileumi, 10. Puma Air Rally megrendezése.


Köszönöm a meghívást a Puma Egyesületnek!


















































Bázis Makettklub










Az idén három éves Bázis Makett Klub teljes csapata. Névválasztásuk nem véletlen, jó kapcsolatot ápolnak a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső repülőbázissal. Volt hogy megtervezték és elkészítették egy ottani gép kicsinyített mását.

Gripen áthúzás



Majd szembe fordult velünk és ebből arra következtettem, hogy jobb lesz befogni a fülemet. Ezért nincs videón megörökítve, amikor alacsonyan mennydörögve áthúzott a fejünk felett :-)






RC-k



















A "partihangár" ebéd körül - ekkor még üres volt



Elkészült az ebéd

Takács Géza főszakács úr éppen egy kis figyelmet kér érces hangján


Kálló Sándor őrnagy a Puma századtól éppen a légi ralin résztvevők emléklapjait "dedikálja"

Kockásban Tóth Gábor alezredes egykori Puma századparancsnok és az első öt Gripenre átképzett vadászpilóta egyike










Délután jött egy kis zápor, ezért aztán tele lett géppel a hangár. Lehet ez is hozzájárult ahhoz, hogy hamar haza indult mindenki.


Őrnagy találkozó - A középen álló kis csoport bal oldalán Szabó "Topi" Zoltán és párja, jobboldalt Kálló Sándor és Kádár Sándor Gripen pilóták


Hopp, még egy Puma pilóta: fekete pólóban Molnár Tibor őrnagy




Kádár  Sándor még egyszer


Murguly Gusztáv őrnagy (szintén az első öt Gripen pilóta egyike) - nem tudom mit mesélt, de hallgatósága láthatóan padlót fogott tőle :-)



Bónusz műrepülő figurás videó a végére:















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése