Redbull hangár

Redbull hangár

2013. március 4., hétfő

Határ a csillagos ég!



Szöveg: Gabriella, fotók és videók: ESA
 
Mindig lenyűgöz, hogy ambícióval és kitartással milyen messzire juthat az ember. Luca Parmitano kitűnő példa erre. 

Az első súlytalansági tréning parabolikus röppályán - Luca egy dobozt tartva (ESA-A. Le Floc'h)



Akkor találkoztam vele, amikor a 2004-es fairfordi katonai repülőnapon a Starfightereket keresve bolyongtam. Úgy hírlett, hogy az olasz légierő még abban az évben nyugdíjba küldi őket és ez lesz az utolsó külföldi szereplésük, így még szerettem volna látni ezt a típust. Miután hosszú ideig nem találtam, odamentem egy a statikus soron egyedül ácsorgó olasz vadászpilótához, hogy útbaigazítást kérjek. Ő volt Luca. Megtudtam tőle, hogy végül nem jöttek Starfighterek és kérdezte, hogy beérem-e esetleg AMX-el, merthogy ő azzal érkezett. Mondtam, hogy persze, szóba elegyedtünk és így aztán egy másik típust járhattam körbe az ő idegenvezetésével. Találkozásunk után még váltottunk néhány e-mailt, amelyekben arról számolt be, hogy hol, merre kalandozott munkaügyileg. Élmény volt olvasni sorait, mert nagyon jó az elbeszélő stílusa. Azonban sajnos idővel megszakadt a kapcsolat. Miután személyében egy rendkívül intelligens, céltudatos és kedves embert ismertem meg, ezért később is gyakran eszembe jutott, hogy vajon mi lehet vele.

Aztán tavaly rákerestem Facebook-on és nagyon meglepődtem. Kiderült, hogy igen elfoglalt volt az elmúlt években. 2007-ig minden lehetséges képesítést megszerzett AMX-re, utána pedig berepülő pilótaként szolgált hazája légierejénél, amelynek keretében 20 fajta repülőgépet és helikoptert vezetett. Katonai gépeken eddig 2.000 órát repült. Viszont amitől a leginkább leesett az állam: 2009-ben ő volt az egyik, akit több ezer jelentkezőből választott be az ESA (Európai Űrügynökség) űrhajós programjába és az olasz űrkutatási ügynökség (ASI), valamint a NASA közti megállapodásnak köszönhetően, a 36/37 számú expedíció tagjaként, a nemzetközi űrállomásra (az ISS-re) utazik idén májusban, hogy ott 6 hónapot töltsön el! Hatfős nemzetközi osztályából elsőként választották ki az űrutazásra, amin nem is csodálkoztam a fentebb említett tulajdonságai miatt. Kiképzése keretében Houston, Köln és Bajkonur űrközpontjai között ingázik. (Utóbbi helyről indul majd az űrbe a Szojuz űrrepülőgéppel.) Egyébként ez lesz az ötödik hosszabb időtartamú misszió egy ESA űrhajós számára és Luca lesz a 4. olasz asztronauta, aki majd a nemzetközi űrállomásra látogathat. Sőt, vele együtt egy másik honfitársa, Samantha Cristoforetti is elvégezte az alapkiképzést, mint hazájának első női űrhajósa. Úgy látszik, Olaszország komolyan gondolja az űrkutatásban való részvételt.
Kezdetben hatan tartózkodnak majd az ISS-en, de szeptemberben további két fő csatlakozik hozzájuk. Alighanem nem lesz túl nagy életterük és az ISS bizonyára nem mondható luxusszállásnak, de egész biztos, hogy a legtöbb csillaggal rendelkező létesítmény :-)
Tovább kutatva a neten azt is megtudhattam még róla, hogy nagyon kedveli az extrém sportokat, például a búvárkodást, a hegymászást és a siklóernyőzést.
Nagyon örültem, hogy ilyen jól alakul a karrierje és elhatároztam, hogy megkeresem és megkérem, meséljen a kiképzéséről. Szerencsére igent mondott a dologra, az alább olvasható interjúra e-mailben került sor.

(ESA-S. Corvaja, 2012)



Amikor jó pár éve találkoztunk Fairfordban, beszéltél nekem akkori karrier célodról: a berepülő pilótaságról. Ezt meg is valósítottad és már ez is egy nem mindennapi sikersztori. Honnan jött az ötlet, hogy még ennél is magasabb szintre lépj és jelentkezz az Európai Űrügynökség asztronauta programjába?
Amikor kisfiú voltam, láttam a tévében az első űrsétákat. A fejemben ez úgy rögzült, hogy ők ugyanazok, akik a Holdon jártak, akikről azért tudtam, mert ez már az emberiség kollektív emlékezetének részévé vált. Tehát annak ellenére, hogy ezt nem láthattam, úgy éreztem, mintha mégis szemtanúja lettem volna. Azt hiszem, attól fogva kezdtem álmodozni arról, hogy űrhajós leszek.

Olyan extrém sportokat is űzöl, mint például a búvárkodás. Gondolod, hogy ez elősegítette beválasztásodat a programba?
Én a búvárkodást nem tartom extrém sportnak, de mindenesetre olyan tevékenység, amelynek során olyan környezetbe kerülsz, ami nem természetes az embernek. Hozzászokni egy nem természetes közeghez, valószínűleg fontos tulajdonság egy asztronauta számára

Űrséta gyakorlása vízben (ESA-H.Rueb)



Egy sajtóközleményben olvastam, hogy te voltál a legjobb az űrhajós osztályodban. Gondolod, hogy ezért választottak ki elsőként misszióra?
Bóknak veszem a kérdést, de nem gondolom, hogy létezne „legjobb” bármelyik évfolyamban. Mindegyikünk magasan kvalifikált és együtt dolgozva mindenki a legjobb formáját hozza. Bizonyára mind nagyon különbözőek vagyunk, más tulajdonságaink és hátterünk van. Tényleg nem tudom, hogy miért engem választottak erre a küldetésre: nemzetközi bizottságok vesznek részt ebben a folyamatban és én egyszerűen csak hálás vagyok ezért a lehetőségért.

Mik lesznek a feladataid az ISS-en?
A Szojuz űrhajó fellövési és visszatérési fázisában én leszek az egyes számú fedélzeti mérnök, ami nagyjából a segédpilóta szereppel egyezik meg: én leszek a felelős az űrhajó rendszereiért és támogatom a parancsnok munkáját, de az összes parancsnoki feladat elvégzésére is kiképeztek, így például a manuális csatlakozásra, dokkolásra és landolásra. Az űrállomáson a Colombus-ért (űrlaboratórium – a szerző) és az ATV-ért (személyzet nélküli utántöltő berendezés, ami például az űrállomás hajtóanyag, víz, levegő ellátását biztosítja, de akár magasabb pályára is tudja állítani az ISS-t – forrás: Wikipédia) leszek felelős, elvégzek néhány kísérletsorozatot is (több mint 20 európait és olaszt), irányítom a robotkart, és ha marad az eredeti terv, űrsétákat is teszek majd.

Szintén űrséta szimuláció (ESA-H. Rueb)



Kérlek, mesélj valamit a kiképzésed fő fázisairól. Számodra melyik része volt eddig a legérdekesebb, legviccesebb vagy egyszerűen csak a legkedvesebb?
Az asztronauta kiképzés azt jelenti, hogy minden nap más dolgot csinálhatok, valami újat tanulhatok és lelkes emberekkel dolgozhatok. Ez a legintenzívebb, legnagyobb önmegvalósítást jelentő karrier, amiről csak álmodhattam. Tényleg nagyon nehéz bármit is kiemelni ebből. Ámbár, mivel pilóta háttérrel rendelkezem, leginkább a Szojuz űrhajó szimulációkat és az űrséta tréninget élveztem. 

Hogy megy az orosz nyelv?
Nagyon szeretek új nyelveket tanulni, mert ablakot nyitnak teljesen ismeretlen világokra, kultúrákra. Az orosz nyelv nem könnyű, de az utóbbi két év csillagvárosi tréningjei alatt sok orosz barátra tettem szert és most már elég jól beszélem. 

Hogyan lazítasz egy kemény kiképzési nap után? Ha netán zenével, mi hallgatsz a legszívesebben?
Leginkább testmozgással. Az edzőteremben vagy az uszodában, esetleg kerékpározok, futok. Elkezdtem gitározni is, mert nem szeretek tévét nézni. Sokat olvasok, főként utazás közben. Mindenfajta zenét szeretek, de a klasszikus rock a kedvencem (leginkább a Beatles), de jazz-t is szívesen hallgatok vagy olyan modern előadókat, mint Pat Metheny és Keith Jarret. 

Leendő útitársaival: Karen L. Nyberg-el és Fjodor Jurcsikhin-el (ESA-S. Corvaja, 2012)





Ugyancsak ők a Szojuz űrhajó szimulátorában (ESA-S. Corvaja, 2012)

Nem hiányzik néha az AMX-ed?
Természetesen hiányzik a repülés, mert a kiképzés alatt erre nincs lehetőségem, de mindig azt mondom magamnak: nyolc év alatt 2.000 órát repültem, és mindössze három év elteltével, mint űrhajós, elérem a 4.000 órát az ISS fedélzetén!

Mit jelent számodra a repülés?
Ez az, ami alapján profinak mondhatom magam.

Olvastam az életrajzodban, hogy 20 különböző típust repültél, ami lenyűgöző szám. Hogyan lehetséges ez és milyen típusokról van szó konkrétan?
Berepülő pilótaként lehetőségem volt arra, hogy rengeteg repülőgép típusra szerezzek képesítést (SF260, MB339, T37, T38, AMX) és ezek különböző verzióira (együléses, kétüléses, analóg, digitális és így tovább). De rotoros gépekre is van képesítésem, mert ilyeneket is teszteltem (NH500, A109, AB212, AB412, HH3F, Gazelle, AStar, Puma, Dauphin, Sea King) és ezeknek szintén több változatát. 

Fél évig be leszel zárva egy nagyon szűk helyre. Hogyan tudsz erre tréningezni?
Erre nem lehet, de egy nagyon szigorú pszichológiai vizsgálat alapján lettünk kiválasztva, szóval tudom, hogy nem lesz gond. 

Vihetsz magaddal néhány személyes holmit is az űrállomásra? Ha igen, mik lesznek ezek?
Igen, másfél kilónyit. Néhány emlék lesz a családomtól és a barátaimtól, például az eljegyzési gyűrűm és rajzok a lányaimtól. És egy öv! Mert André Kuipers (holland ESA asztronauta, aki az utóbbi években már kétszer is járt az űrben, ebből egyszer az ISS-en) mondta, hogy szükségem lesz egyre. Valamint még néhány meglepetés.

Gyakorolsz már együtt feladatokat a leendő társaiddal?
Igen, már két éve tréningezünk közösen.

Számolod a napokat a startig?
Nem, mert szeretném kiélvezni a kiképzés minden napját és majd az űrrepülését is. De van egy órám, ami jelzi, hogy mennyi idő van még hátra, mert néha kérdezik az emberek és én szeretnék válaszolni nekik.

Luca ezt a különleges felvarrót is viselni fogja a szkafanderén, amelyen az olasz légierő berepülő százada baráti körének kabalaállata látható. Berepülő pilótaként ő maga is tagja ennek a lelekes közösségnek (copyright: www.okb01.eu, a kép forrása: Spacepatches.nl)

További fotókat találtok Luca Twitter (https://twitter.com/astro_luca) valamint Facebook rajongói oldalán (http://www.facebook.com/groups/102369226102/?ref=ts&fref=ts ), az ő saját kommentjeivel és figyelmetekbe ajánlom az ESA róla szóló következő érdekes videóit is:
Alapkiképzés:
ESA asztronauta tréning az ISS űrállomáson tartózkodáshoz:
Tréning Csillagvárosban:
Eddz, mint egy űrhajós!:

Köszönetnyilvánítás
Elsősorban Luca Parmitano-nak szeretném megköszönni, hogy szigorú kiképzési programja mellett időt szánt kérdéseim megválaszolására, az ESÁ-nak az interjúkésztési engedélyt és az elsőrangú fotó és videó anyagot, valamit Emilianónak, hogy követem volt és hogy olaszra fordítja a posztot, hogy még több emberhez elérjen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése