Redbull hangár

Redbull hangár

2012. december 23., vasárnap

Kettős jubileum - 125 éves a budapesti villamos és HÉV közlekedés



Szöveg és fotók: Kovács Béla

A karácsonyi fényvillamos UV-szerelvénye a 19-es viszonylaton 2010. december 28-án


Két évtizeddel a lóvasút megjelenése után 1887. november 28-án indult el az első villamos Budapest utcáin. Az 1 km hosszúságú, 1000 mm nyomtávú alsóvezetékes pálya a Nyugati pályaudvar és a Király utca között épült meg. A villamos térhódítása 1889-ben kezdődött, a következő évtizedekben pedig újabb és újabb vonalak létesültek, melyek az egész fővárost behálózták. 1967-re a villamos pályák hossza Budapesten elérte a 213,1 km-t, ezen 52 alapviszonlyat mellett 18 betétjárat, 3 időszakos járat és 10 éjszakai járat közlekedett.

A jeles évfordulóról idén nagyszabású ünnepségsorozattal emlékeztek meg. A favázas nosztalgiavillamosokkal kora tavasztól késő őszig szinte minden hétvégén találkozhattunk. Emellett 30 év után újra feltűnt a fővárosban az FVV-csuklós típus, népszerűbb nevén a Bengáli, néhány hete pedig bemutatkozott az utazóközönségnek a korhűen felújított 2624-es pályaszámú "G" típusú motorkocsi is. Szeptemberben immár negyedik alkalommal rendezték meg a kamaraerdei villamosnapot, november utolsó vasárnapján pedig egy látványos felvonulás keretében az összes muzeális jármű, illetve a napjainkban közlekedő típusok egy-egy szerelvénye is végighaladt a Nagykörúton. 
A nosztalgiakocsik jelenleg téli pihenőjüket töltik, a fényvillamos feldíszített UV-szerelvénye azonban ezekben a napokban is elmaradhatatlan része az ünnepre készülődő főváros utcaképének.

A 436-os motorkocsi a Bánkút utcában 2012. április 28-án

Tavaszi nosztalgiajárat Angyalföldön a Béke úton

A kamaraerdei vonalon többször feltűnt az 1074-es motorkocsi

"Bengáli" a Szabadság-hídon 2012. július 22-én

Hajnali kiállás a Hungária kocsiszínből - A jubileumi járat UV szerelvénye a Salgótarjáni úton


Nem mindennapi látvány - csatolt TW 6000-es a Nyugati pályaudvar előtt

A korhűen felújított 2624-es a Széchenyi téren 2012. november 28-án

Ugyancsak 125 évvel ezelőtt, 1887. augusztus 7-én indult el a fővárosban az első HÉV-szerelvény Közvágóhíd és Soroksár között. A vonalat még ugyanabban az évben meghosszabbították Dunaharasztiig, alig 5 év múlva, 1892. november 6-án pedig átadták a Dunaharaszti és Ráckeve közötti 27,6 km-es pályaszakaszt is. Az 1909-re elkészült nagytétényi, és az 1914-ben megnyitott törökbálinti vonalat 1962-ben villamos váltotta fel, napjainkban pedig már autóbusszal juthatunk el ezekre a településekre. A főváros területén belül 1911-ben létesített rákosszentmihályi hurok és az 1912-ben megépült Erzsébetfalva - Csepel szárnyvonal ma már csupán emlékezetünkben él, a hálózat jelenleg öt vonalból áll.

Bár a HÉV-nél jóval visszafogottabban ünnepelték az alapítás évfordulóját, mint a villamosnál, látványosságban itt sem volt hiány. Az egykori M IX-es típus színtervét egy jelenleg is közlekedő M IX/A szerelvényre ültették át. A retró festésű vonat ősszel Szentendrén vendégeskedett, a Csömör- Kavicsbányai vonalon több alkalommal ACSEV-eredetű szerelvény közlekedett nosztalgiajáratként, novemberben pedig 11 év után üzembe állították az MVIII-as motorkocsit is.


A retró festésű M IX/A motorvonat a szentendrei vonalon Szent István telep és Budakalász, Lenfonó között

ACSEV-nosztalgiamenet Árpádföld és Cinkota alsó között 2012. november 24-én


11 év után újra üzemben az M VIII-as
A kép a gödöllői vonal szilasligeti útátjárójánál készült 2012. november 24-én


- Minden kedves olvasónknak örömteli Karácsonyt kívánunk! -



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése