Szöveg és fotók: Kovács Béla
 |
A karácsonyi fényvillamos UV-szerelvénye a 19-es
viszonylaton 2010. december 28-án |
Két évtizeddel a lóvasút
megjelenése után 1887. november 28-án indult el az első villamos Budapest
utcáin. Az 1 km hosszúságú, 1000 mm nyomtávú alsóvezetékes pálya a Nyugati
pályaudvar és a Király utca között épült meg. A villamos térhódítása 1889-ben
kezdődött, a következő évtizedekben pedig újabb és újabb vonalak létesültek,
melyek az egész fővárost behálózták. 1967-re a villamos pályák hossza
Budapesten elérte a 213,1 km-t, ezen 52 alapviszonlyat mellett 18 betétjárat, 3
időszakos járat és 10 éjszakai járat közlekedett.
A jeles évfordulóról idén
nagyszabású ünnepségsorozattal emlékeztek meg. A favázas
nosztalgiavillamosokkal kora tavasztól késő őszig szinte minden hétvégén
találkozhattunk. Emellett 30 év után újra feltűnt a fővárosban az FVV-csuklós
típus, népszerűbb nevén a Bengáli, néhány hete pedig bemutatkozott az
utazóközönségnek a korhűen felújított 2624-es pályaszámú "G" típusú
motorkocsi is. Szeptemberben immár negyedik alkalommal rendezték meg a
kamaraerdei villamosnapot, november utolsó vasárnapján pedig egy látványos
felvonulás keretében az összes muzeális jármű, illetve a napjainkban közlekedő
típusok egy-egy szerelvénye is végighaladt a Nagykörúton.
A nosztalgiakocsik jelenleg téli
pihenőjüket töltik, a fényvillamos feldíszített UV-szerelvénye azonban ezekben
a napokban is elmaradhatatlan része az ünnepre készülődő főváros utcaképének.
 |
A 436-os motorkocsi a Bánkút utcában 2012. április
28-án |
 |
Tavaszi nosztalgiajárat Angyalföldön a Béke úton |
 |
A kamaraerdei vonalon többször feltűnt az 1074-es
motorkocsi |
 |
"Bengáli" a Szabadság-hídon 2012. július
22-én |
 |
Hajnali kiállás a Hungária
kocsiszínből - A jubileumi járat UV szerelvénye a Salgótarjáni úton |
 |
Nem mindennapi látvány - csatolt
TW 6000-es a Nyugati pályaudvar előtt
|
 |
A korhűen felújított 2624-es a Széchenyi téren
2012. november 28-án |
Ugyancsak 125 évvel ezelőtt, 1887.
augusztus 7-én indult el a fővárosban az első HÉV-szerelvény Közvágóhíd és
Soroksár között. A vonalat még ugyanabban az évben meghosszabbították
Dunaharasztiig, alig 5 év múlva, 1892. november 6-án pedig átadták a
Dunaharaszti és Ráckeve közötti 27,6 km-es pályaszakaszt is. Az 1909-re
elkészült nagytétényi, és az 1914-ben megnyitott törökbálinti vonalat 1962-ben
villamos váltotta fel, napjainkban pedig már autóbusszal juthatunk el ezekre a
településekre. A főváros területén belül 1911-ben létesített rákosszentmihályi
hurok és az 1912-ben megépült Erzsébetfalva - Csepel szárnyvonal ma már csupán
emlékezetünkben él, a hálózat jelenleg öt vonalból áll.
Bár a HÉV-nél jóval
visszafogottabban ünnepelték az alapítás évfordulóját, mint a villamosnál,
látványosságban itt sem volt hiány. Az egykori M IX-es típus színtervét egy
jelenleg is közlekedő M IX/A szerelvényre ültették át. A retró festésű vonat
ősszel Szentendrén vendégeskedett, a Csömör- Kavicsbányai vonalon több
alkalommal ACSEV-eredetű szerelvény közlekedett nosztalgiajáratként,
novemberben pedig 11 év után üzembe állították az MVIII-as motorkocsit is.
 |
A retró festésű M IX/A motorvonat a szentendrei vonalon
Szent István telep és Budakalász, Lenfonó között
|
 |
ACSEV-nosztalgiamenet Árpádföld és Cinkota alsó
között 2012. november 24-én |
 |
11 év után újra üzemben az M VIII-as
A kép a gödöllői vonal szilasligeti útátjárójánál készült
2012. november 24-én
- Minden kedves olvasónknak örömteli Karácsonyt kívánunk! -
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése